Кого називають «дітьми дощу» та що варто знати про аутизм?

Щорічно світова спільнота відзначає 2 квітня як Всесвітній день поширення інформації про проблему аутизму. Цю дату встановлено 18 грудня 2007 року резолюцією Генеральної Асамблеї ООН , щоб привернути увагу спільноти до дітей та дорослих, які страждають від розладу аутистичного спектру (РАС) у всіх регіонах світу. Символами цього дня є блакитний колір та логотип – пазл, в знак того, що розлад заважає знайти таким людям своє місце в загальній картині світу.

Аутизм – не захворювання, а комплекс розладів розвитку нервової системи. Його неможливо вилікувати, проте з часом можна скоригувати і адаптувати людину до соціального життя. Доведено, що за допомогою ранньої діагностики і багаторічного кваліфікованого, педагогічного та психологічного супроводу дитині з таким діагнозом можна допомогти.

Надзвичайно важливим в роботі з дітьми є раннє виявлення розладів спектру аутизму.  Завдяки своєчасному діагностуванню порушення, враховуючи особливості харчування, дотримання режиму дня, ранній корекційній роботі, навчанню соціальній взаємодії та участі у цьому всіх членів сім’ї , діти з РАС можуть з часом успішно зайняти своє місце у суспільстві. Не секрет, що до 6 років мозок дитини найактивніше відчуває та сприймає інформацію. Якщо намагатися інтенсивно розвивати малюка до цього віку, то зусиллями педагогів, психологів та батьків його вдасться соціалізувати.

Розлади аутистичного спектру починаються в дитинстві, проте зберігаються у підлітковому й дорослому віці. «Люди дощу», як їх ще називають, занурені у свій внутрішній світ, тому їм буває складно будувати стосунки з іншими, втім нерідко вони проявляють виняткові здібності у певних сферах: володіють абсолютним музичним слухом, відмінно грають у шахи, малюють чи рахують. Це люди з особливим світосприйняттям та незвичайними можливостями. Історії відомо немало яскравих особистостей, у яких спостерігалися деякі симптоми аутизму: Вінсент Ван Гог і Леонардо да Вінчі, Гаррі Трумен і Авраам Лінкольн, Чарльз Дарвін, Альберт Енштейн та багато інших.

Аутизм – не вирок! З ним можна жити, навчатися, отримувати  освіту та реалізовувати свої здібності. Втім, «особливі діти» потребують іншого підходу в навчанні та житті в цілому. Їм необхідна допомога, розуміння та підтримка для реалізації своїх можливостей, вирішення соціальних проблем.

Для гармонійного включення дитини з аутизмом до системи шкільного навчання, виховання та розвитку у закладах освіти важливо створити низку спеціальних умов, що мають мінімізувати стресогенний  вплив навколишнього середовища на дитину з РАС і сприятимуть становленню в ній здатності до цілеспрямованої діяльності як самостійно, так і разом з однолітками.  Зокрема, створити доступне освітнє середовище, структурувати  простір, час та діяльність, організувати робоче місце та візуальну підтримку.

В освітньому процесі з дітьми з РАС варто використовувати елементи  таких методик, як прикладний аналіз поведінки (АВА), структуроване навчання з опорою на візуальну підтримку (TEACCH),  «Ігровий час» (DIR / Floortime), «Навчання з однолітками» (Peer Training Package), комунікативна система обміну зображеннями (PECS), «Соціальні історії», сенсорна інтеграція, ігрова терапія, арт-терапія (малювання, ліплення, пісочна, манкотерапія, крупотерапія, казкотерапія, лялькотерапія тощо), Марії Монтессорі, Глена Домана (глобальне читання), Вероніки Шерборн, барабанотерапія, кінезотерапії.

Виховання, соціальна адаптація та інтеграція у соціум, комплексна психолого-педагогічна реабілітація дітей з аутизмом – це одне із важливих завдань освіти, що потужно реалізують заклади дошкільної, спеціальної, інклюзивної освіти Рівненської області.

Зокрема, у 2016 -2022 роках на базі Спеціальної школи №2 смт Клевань Рівненської обласної ради проводилася дослідно-експериментальна робота всеукраїнського рівня з теми: «Науково-методичні засади створення моделі психолого-педагогічної та соціальної реабілітації й інтеграції дітей із загальними розладами розвитку (спектр аутизму)».

За нещодавніми оцінками ВООЗ із кожних 160 дітей, один може страждати аутизмом. Близько 80 % людей з РАС зазвичай ніде не працюють, хоча й володіють розвинутим інтелектом та гарно проявляють себе в роботі. Тож цей день покликаний і боротися з дискримінацією, адже наше різноманітне суспільство варто цінувати і давати місце в ньому «людям дощу».

Ми закликаємо кожного – не будьмо байдужими, допомагаймо тим, хто потребує! Долучаймося до поширення інформації про проблеми аутизму і допомоги дітям з особливими освітніми потребами у цей нелегкий для всіх нас час!


Поширити: Поширити у Фейсбук
  Поширити у Telegram