Про мотиваційні листи під час вступної кампанії 2022 року

У цьогорічній вступній кампанії суттєво підвищується роль мотиваційних листів. Подібна практика давно поширена за кордоном. В Україні це вже третя вступна кампанія, коли діє така новація.

Вона була введена з січня 2020 року Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення освітньої діяльності у сфері вищої освіти»

Як працюватиме система підготовки мотиваційних листів у нас? Які є вимоги до такого листа?

Що таке мотиваційний лист?

Мотиваційний лист — це діловий документ, який пише та подає під час вступу абітурієнт. Перше враження про нього приймальна комісія складає саме за цим документом.

У такому листі автор чи авторка виявляють свої зацікавлення у конкретній професії та конкретному навчальному закладі вищої освіти, де можна її здобути. Для університету важливо дізнатися реальну мотивацію абітурієнтів та визначити рівень їх готовності до здобування вищої освіти та розуміння обраного напряму.

Чому наявність листа важлива?

Оскільки замість результатів трьох тестів ЗНО будуть лише результати мультипредметного тесту, зросте кількість абітурієнтів із однаковим конкурсним балом. Ось тоді вирішальну роль відіграватиме мотиваційний лист.

На творчі спеціальності цього року мультипредметний тест не потрібен. Якщо ж успіхи у творчому конкурсі в абітурієнтів однакові, зважатимуть на мотиваційні листи.

Але найбільше він важитиме, якщо людина вступає на контракт: зараховуватимуть за одним лише мотиваційним листом. Утім, це лише на спеціальності, які не мають найбільшого попиту.

Для яких спеціальностей мультипредментний тест обов’язковий?

Доведеться складати мультипредметний тест, якщо вас цікавить: філологія (окрім української та кримськотатарської мов), економіка, політологія, психологія, соціологія, журналістика, облік та оподаткування, фінанси та банківська справа, маркетинг, менеджмент, підприємництво, право, медичні спеціальності, туризм, готельно-ресторанна справа, публічне управління та адміністрування, міжнародні відносини, міжнародні економічні відносини, міжнародне право.

Де достатньо мотиваційного листа?

На контракт лише за мотиваційним листом можна вступати на: біотехнології, IT, філософію, культурологію. Увесь перелік спеціальностей наведений  тут.

Коли подавати мотиваційний лист?

Одночасно з поданням документів.

Які вимоги до оформлення?

Обсяг 1,5-3 сторінки, документ Word, класичний для ділового стилю 14 кегль Times New Roman з 1,5 інтервалом. Текст варто розбити на абзаци.

Торік деякі університети вимагали електронний підпис або ж надсилати написаний, а не надрукований лист із підписом. Нині процедура має бути спрощеною: розглядають можливість подавати мотиваційні листи через систему ЄДЕБО.

Вимоги конкретного університету шукайте на відповідному сайті: за місяць до подання цих документів має бути оприлюднена вся інформація.

Завіряти чи ставити печатки у школі не треба.

Невеликий обсяг вимагає лаконічності: пишіть про найважливіше, щоб показати вашу зацікавленість та проведену підготовчу роботу.

Що потрібно зробити ще до написання?

  • проаналізувати досягнення та особисті якості;
  • зібрати максимум інформації про університет та обрану спеціальність;

Що варто вказати обов’язково?

  1. Занотуйте детально (за роками) усі шкільні успіхи, участь у позашкільному житті (гуртки, студії), в олімпіадах, фахових конкурсах, хобі. Важливий досвід роботи, якщо він є, досвід волонтерства, практики, участь у проєктах, майстер-класах, тренінгах.
  2. Оберіть лише те, що має безпосередній стосунок до бажаної спеціальності.
  3. Якщо цього мало, пошукайте опосередковані зв’язки. Скажімо, якщо у професії потрібні вольові якості та цілеспрямованість, можна вказати, що розвинули їх у спортивній школі. Хай участь в екологічній акції та обрана професія «психолог» — різні сфери діяльності, вкажіть: цей досвід спілкування з десятками людей розвинув ваші комунікаційні якості.
  4. Вказуйте результат, а не процес. Якщо вісім років самостійно вчите іноземну мову, але все ще на рівні початківця, це не кращим чином вас характеризує. Виняток, якщо практика розвинула певні якості. Не перемогли у конкурсі, але участь посилила стресостійкість, привчила працювати зі складними завданнями у стислі терміни.
  5. Обов’язково підкресліть хороші академічні результати з предметів, які у пріоритеті для цієї освітньої програми. Якщо навіть вони не такі ідеальні, як хотілося, можна вказати, що ці науки викликали цікавість, легко давалися, спонукали глибше занурюватися у тему. Не процес, а результат.
  6. Не вигадуйте, не перебільшуйте. Пишіть те, що можна довести (документами, навичками).
  7. Із усього занотованого, оберіть найвагоміше.

Як писати про себе?

  • Запитайте у знайомих, які якості вас характеризують, на їхню думку.
  • Почитайте професійний портрет спеціаліста, яким плануєте стати, посадові вимоги. Все це можна нагуглити чи розпитати у знайомих, які вже мають схожу професію.
  • Порівняйте те, що характеризує вас із професійним портретом фахівця, який вас цікавить.
  • Обґрунтуйте, чому обрали саме цю професію (подивіться у зразках мотиваційних листів, які причини вказують інші абітурієнти). Будьте конкретними. Не пишіть: «Хочу бути багатим підприємцем». Краще: « У майбутньому бачу себе власником фірми, яка виготовляє на постачає у Європу якісні меблі», або «Прагну стати кваліфікованим юристом, щоб чітко стежити за дотриманням трудового законодавства».

Чи треба дізнаватися інформацію про майбутній університет?

Так. Перед написанням мотиваційного листа треба промоніторити сайт університету, дізнатися про особливості навчання, цінності, успішних випускників. Додаткова інформація допоможе краще зрозуміти, як ви себе тут зможете у майбутньому реалізувати, які із ваших умінь та знань уже можуть бути затребуваними. Про це варто згадати у мотиваційному листі.

Мотиваційний лист треба писати один чи для кожного університету?

Якщо на бюджет подаєте заяви до 5 університетів (це максимум), стільки ж має бути листів. На контракт — до 20. Якщо лист писати без конкретики, він вже програв. Якщо ж вона є, іншому вишу не згодиться.

Плагіат, скопійовані взірці з інтернету — це компромат проти себе, з яким не варто розраховувати на вступ.

Якою має бути структура?

  1. «Шапка» в правому верхньому куті листа. Це дані про особу, до якої лист (прізвище, ім’я, по батькові (ПІП), посада, назва університету), та про того, хто пише лист (ПІП, адреса, емейл, номер телефону). Дізнайтеся у приймальній комісії, кому адресувати лист: ректору, декану, голові приймальної комісії.
  2. Вступ, який починається з особистого звертання у шанобливій формі. У цьому абзаці треба пояснити, з якою метою звертаєтеся і чого прагнете.
  3. Основна частина. Найбільша, у якій послідовно, аргументовано та лаконічно розкриваєте ряд питань. Чому зацікавилися спеціальністю, як дізналися про виш, чому хочете навчатися саме у цьому університеті, чому університет маєобрати саме в вас, якими бачите перспективи, професійне життя після завершення навчання.
  4. Підсумки: 2-3 речення, де абітурієнт підтверджує, що готовий до старанного навчання та впевнений у правильному виборі.

Що приверне увагу до вашого тексту?

  • Оригінальні висновки, думки.
  • Цікава історія (дуже стисло). Наприклад, не варто писати, що хочете стати маркетологом як сусідка. Але можна вказати, якщо вирішили бути лікарем у дитинстві, коли медики врятували життя бабусі.
  • Якщо ви триматимете у фокусі не свої інтереси, а університету. «Планую стати адвокатом, бо в них нормальна зарплатня» — лише про вас. «Мій успішний стартап доводить підприємницькі здібності, які я зможу розвинути під час навчання найбільш ефективно саме у вашому університеті, а потім стати хорошим фахівцем» — про мету вишу.

Що варто зробити після написання листа?

  1. Перечитати його вголос: так легше помітити помилки;
  2. Дати почитати комусь: не лише для виявлення помилок, а й перевірити, чи все зрозуміло, чи одна думка витікає з іншої;
  3. Попросити переказати — це те, що запам’ятає про вас приймальна комісія.

Які стилістичні вимоги до мотиваційного листа?

  • Послідовність та аргументованість викладу — це головне.
  • Під кожну тему відводьте не більше абзацу.
  • Не треба писати довгими складними реченнями. Найкраще – простими поширеними.
  • Не вживайте жаргонізмів, діалектизмів, сленгів. Використовуйте загально вживану лексику.

Які критерії оцінювання? 

Їх кожен університет розробляє окремо та повідомляє на сайті напередодні вступної кампанії. 

Роль мотиваційного листа під час розгляду документів

Важливо, що для вступників, які претендують на бюджетні місця, мотиваційний лист використовуватиметься для рейтингування абітурієнтів із однаковим конкурсним балом.

А для вступників на контракт, мотиваційний лист буде основою для рейтингування учасників вступної кампанії.

Ще більше деталей про написання мотиваційного листа можна отримати тут.


Поширити: Поширити у Фейсбук
  Поширити у Telegram