Інклюзивне навчання на Рівненщині: динаміка та законодавчі новації

Жодна дитина не повинна бути соціально ізольованою та дискримінованою у праві отримати освіту.

Із цією метою в області активно впроваджуються принципи інклюзивної освіти.

Організація інклюзивного навчання в області

Станом на лютий 2022 року 29 інклюзивно-ресурсних центрів (далі – ІРЦ) зареєстровані як юридичні особи. Відповідно до штатних нормативів ІРЦ затверджено 242,25 ставки педагогічних працівників. Із них фактично зайняті – 167. Загальна кількість дітей на території обслуговування ІРЦ віком від 0 до 18 років становить 282 640 осіб.

Органи місцевого самоврядування, які не створили ІРЦ, уклали договори про співробітництво з органами місцевого самоврядування, на території яких створено ІРЦ у формі спільного фінансування (утримання) ІРЦ з урахуванням вимог чинного законодавства та відповідно до потреб дитячого населення.

У 2021/2022 навчальному році інклюзивне навчання організовано у 350 закладах загальної середньої освіти області та 25 філіях опорних закладів освіти, діє 1 225 інклюзивних класів, у яких навчається 1 583 дітей з особливими освітніми потребами. Для супроводу дітей уведено 1 078 посад асистентів вчителів.

Інклюзивне навчання та виховання дітей із особливими освітніми потребами організовано у 95 закладах дошкільної освіти та 23 дошкільних підрозділах закладів загальної середньої освіти, де діє 198 груп та виховується 379 дітей. Для супроводу дітей уведено 173 посади асистентів вихователів.

Спеціальні класи створені у 3 школах, а це 7 класів, де навчаються 47 учнів.

Кількість осіб із особливими освітніми потребами, які навчаються на індивідуальній формі здобуття загальної середньої освіти, на педагогічному патронажі, за спеціальними корекційними програмами складає 616.

У закладах професійної (професійно-технічної) освіти області станом на    01.01.2022 навчається 128 осіб із особливими освітніми потребами. Від загальної кількості здобувачів освіти закладів професійної (професійно-технічної) освіти області цей показник складає 1,3%. Зокрема, на базі Радивилівського професійного ліцею організовано навчання однієї спеціальної групи для 7 учнів із особливими освітніми потребами за професіями: 7122 Муляр, 7133 Штукатур. 

Законодавчі новації

1 січня 2022 року набрали чинності зміни до постанов Кабінету Міністрів України, що регулюють організацію інклюзивного навчання:

«Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами» від 21 липня 2021 р. № 765;

«Порядок організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти» від 15 вересня 2021 р. № 957.

Відтепер створення інклюзивних класів та розподіл освітньої субвенції здійснюватиметься за рівнями надання підтримки.

Рівні підтримки характеризують, які потреби мають особи з ООП. На І рівні підтримки інклюзивний клас не потрібний, діти навчаються у звичайному класі та додаткове фінансування не передбачається, а на ІV і V рівнях за умовами забезпечення підтримки в інклюзивному класі навчається одна дитина і на її освітні потреби виділяється найбільше фінансування.

Відповідно до проведеної оцінки у січні 2022 року у закладах загальної середньої освіти за І рівнем підтримки визначено 12 учнів, за ІІ – 207, за ІІІ – 856, за ІV – 480, за V – 40. Загалом це – 1595 учнів із особливими освітніми потребами, які навчаються в інклюзивних класах закладів загальної середньої освіти Рівненської області.

У закладах дошкільної освіти за І рівнем підтримки визначено 3 дитини, за ІІ – 41, за ІІІ – 165, за ІV – 142, за V – 31. Загалом це – 382 здобувачі освіти з особливими освітніми потребами, які навчаються в інклюзивних групах закладів дошкільної освіти Рівненської області.


Поширити: Поширити у Фейсбук
  Поширити у Telegram