Відбувся науково–практичний семінар «Комплексний супровід дітей з розладами спектра аутизму»

11.12.2019

В рамках всеукраїнського експерименту  на базі комунального закладу «Клеванська спеціальна школа №2 I-II ступенів» Рівненської обласної ради 10 грудня пройшов науково–практичний семінар «Комплексний супровід дітей з розладами спектра аутизму», під час якого висвітлено практичний досвід педагогів у роботі з дітьми РАС. Це всеукраїнський експеримент, який розпочато з 1 вересня 2016 року «Про розширення бази для проведення дослідно-експериментальної роботи за темою «Науково-методичні засади створення моделі психолого–педагогічної та соціальної реабілітації й інтеграції дітей із загальними розладами розвитку (спектр аутизму)».

Науково-практичний семінар відкрила заступник начальника управління – начальник відділу виховної роботи та соціального захисту дітей Рівненської облдержадміністрації Ольга Ладюк.

З вітальним словом виступили заступник селищного голови Клеванської  ОТГ Ірина Тимощук, директор КЗ «Клеванска спеціальна школа № 1 І-ІІІ ступенів» РОР Євгенія Фалко та директор КЗ «Клеванська санаторна школа І-ІІІ ступенів» РОР Олена Амельянович.  Директор Клеванської спеціальної школи №2 Марія Завадська провела учасникам науково–практичного семінару віртуальну подорож школою.

Доповіді щодо науково–методичних засад створення моделі психолого-педагогічної та спеціальної реабілітації й інтеграції дітей із загальними розладами озвучили доктор технічних наук, професор кафедри спеціальної освіти та соціальної роботи Львівського національного університету імені І. Франка Ігор Островський, заступник директора  Львівського НРЦ І-ІІ ступенів «Довіра» Уляна Мельник та соціальний працівник Львівського НРЦ І-ІІ ступенів «Довіра» Ольга Столярик.

Учасникам науково-практичного семінару було продемонстровано секційні заняття: про роботу з дітьми з аутизмом у дошкільній групі спеціальної школи (Ольга Кучерук); про поведінку дитини, візуалізацію наочності  як один з найефективніших методів корекційного впливу (Анна Романик); про альтернативну комунікацію як засіб соціальної реабілітації дітей з аутизмом (Наталія Боярчук); про формування трудових навичок на уроках предметно–практичного навчання в спеціальній школі (Наталія Гунько); про арттерапію як засіб налагодження контакту та створення навчальної мотивації в роботі з дітьми з аутизмом (Олександра Майорова); про формування життєвих компетенцій дитини з РАС – Загиней Лілія Костянтинівна; про асистента вчителя як невід’ємної складової освітнього процесу дитини з аутизмом (Наталія Крещенко); про розвиток психомоторики як одного з напрямів фізкультурно-оздоровчої роботи з дітьми з аутизмом (Вікторія Шолота).

Наші колеги змогли показати всю важливість, складність та професіоналізм у роботі з дітками з аутизмом, де учні навчаються за навчальними програмами для дітей з порушеннями  інтелектуального розвитку відповідного ступеня. Для ефективності освітнього процесу педагоги адаптують та модифікують  навчальні програми, розробляють методичні та дидактичні матеріали з урахуванням вікових, індивідуальних психофізичних особливостей розвитку та можливостей дитини з аутизмом. Вчителями  закладу для учнів експериментальних класів початкової школи складені навчальні програми:  «Формування навичок читання та письма  й альтернативна комунікація», «Предметно-практична діяльність», навчальна програма індивідуальних занять з фізичної культури для дітей з розладами спектра аутизму, які схвалені науково-методичною радою РОІППО.

За час експериментальної діяльності у закладі розроблені експериментальні робочі навчальні плани (за  погодженням МОН) для дітей з РАС. Результати напрацювань враховано при розробці навчальних планів для дітей з аутичними порушеннями тяжкого ступеня; інтелектуальними порушеннями помірного та тяжкого ступенів (введено корекційний предмет «Альтернативна комунікація», збільшено кількість годин на індивідуальні заняття).

Фахівці закладу у своїй роботі використовують  елементи   ефективних технологій  TEACCH, ABA, PECS,  DIR Floortiме, сенсорної інтеграції,  ігрової терапії, арт-терапії (малювання, ліплення, піскова терапія), Марії Монтессорі, Глена Домана, барабанотерапії, кінезіотерапії.

За результами здійсненої  дослідно-експериментальної роботи з дітьми з порушеннями інтелектуального розвитку, які мають розлади спектра аутизму можна дійти висновку про позитивні результати, які виявились у поведінкових проявах (усунення спалахів гніву, порушень сну, самоскалічення)  у зменшенні, пом’якшенні проявів аутизму, встановленні більш тісного емоційного контакту між аутичною дитиною і педагогами; у зростанні психічної активності дітей, підсиленні інтересу до оточення, прихильності дітей до близьких людей; у виявленні у дитини бажання взаємодіяти, у розвитку довільної уваги; у зменшенні негативізму та агресивних виявів у поведінці дитини; у покращенні засвоєння побутових навичок; у прогресі у розвитку мовлення; у позитивному впливі на батьків аутичної дитини, які стали більш впевненими у стосунках з нею, у розумінні її проблем.

Після насиченої та методичної роботи учасників семінару привітав  учнівський колектив нашого закладу, який своєю акторською майстерністю допоміг усім присутнім відчути маленьку казку.