Фінансова автономія закладів освіти: статті закону та думки освітян

30.05.2019

Про автономію закладу говорили-балакали, а щойно її унормували на законодавчому рівні – «сіли та заплакали». Дізнайтеся, що має зробити директор закладу загальної середньої освіти щоб запровадити фінансову самостійність, та переконайтеся, що це зробити не складно.

Управління освіти і науки Рівненської ОДА підготувало перелік основних нормативних документів, які допоможуть стати самостійними.

Деталі за посиланням фінансова автономія

«Директори шукають способи, яким чином залучити ресурси: чи за рахунок додаткових освітніх послуг, чи за рахунок економії на комунальних платежах тощо. Ці заощаджені кошти директори мають намір використовувати на користь школи, але не мають такого права», – зазначає міністерка освіти Лілія Гриневич.

«Як кажуть класики, правда завжди десь посередині. Тож кращий механізм управління школами — десь посередині між децентралізацією і централізацією. Дуже важливо, щоб школи були автономні – у фінансуванні та у підборі вчителів і програм. На мою думку, вони мали б бути самостійні. Тоді б, принаймні, знали свої кошториси. Адже директори їх підписують коли ухвалюється бюджет, а отже, що робиться з тими кошторисами далі вони не знають. Це знають начальники відділів освіти, які є головними розпорядниками цих коштів. Не дивно, що директорові елементарно немає сенсу ефективно використовувати гроші: якщо ти на чомусь заощадиш, ті кошти тобі все одно не дістануться – ними закриють «дірки» інших шкіл. Автономія ж дає право бути господарем і розуміти, що відбувається», – резюмує Павло Хобзей.

Для чіткого розуміння того, як працює фінансова автономія і які є переваги та проблеми такої самостійності ми зібрали коментарі освітян, зокрема начальників відділів освіти та директорів шкіл Рівненщини.

«Після набуття автономії заклад може вільно використовувати свій грошовий ресурс за потребами, а також шукати додаткові джерела фінансування», – повідомив очільник освіти Рівненщини Григорій Таргонський.

«У Здолбунівському районі усі 34 школи на самостійному фінансуванні, 9 шкіл мають власну бухгалтерію, а решту обслуговує централізована. Директори самі проводять закупівлі, підписують накази по зарплаті, по-господарськи працюють з коштами. На місцях, звичайно, краще видно чи фарбувати спортзал, чи підлогу в коридорах. Усе по факту. Єдине на чому хочу зауважити, це про кваліфікованого  бухгалтера. Якщо заклад його поки немає, то обслуговується централізовано, аби уникнути фінансових помилок. Я за самостійність закладів, за такою системою буде майбутнє, адже сьогодні директор не тільки освітянин, а й менеджер», – підкреслює начальник відділу освіти Здолбунівської РДА Ігор Антонюк.

«Я палкий прихильник такої автономії. Вже близько 9 років Здолбунівська гімназія має власний рахунок і бухгалтерську службу, яку створили за рахунок оптимізації. Кожен працівник такої служби займається конкретним питанням – зарплатою, господарською діяльністю, тендерами. Зазначу, що у гімназії навчається близько 600 учнів та працює 48 педагогів. Усе почалося з того, що в один момент я прийняв рішення про те, що планувати кошти має керівник закладу, а не начальник відділу. На сьогодні ми маємо не тільки економію на енергоносіях, а й поєднуємо різні джерела фінансування, самі виокремлюємо головне і другорядне, розвиток і потребу. Єдине, чим хотів би покращити таку форму, то це моніторинг. Наприклад, хто заощаджує, економить – тому на розвиток додаткові бонуси», – коментує директор Здолбунівської гімназії Іван Гнатюк.

«До фінансової самостійності ставлюсь дуже позитивно і добре, але підійти до такої новації потрібно з відповідальністю. Головне – підібрати кваліфіковані кадри. Самостійність дає багато можливостей та реалізує найзаповітніші задуми», – зауважує начальник відділу освіти, молоді та спорту Гощанської райдержадміністрації Олексій Савонік.

«Три роки поспіль працюю у освітній  сфері, а саме завідувачем сектору освіти Локницької ОТГ. Впродовж цих років заклади освіти показали переваги фінансової автономії та автономії вцілому, кожен керівник закладу на початку року прогнозує фінансову потребу  і в будь-який момент має змогу здійснити потрібну закупівлю, взяти безпосередню участь на платформі «ProZorro» та скористатися найнижчими цінами на послуги та товари. Керівник закладу також самостійно, або з радою школи вирішує раціональність, потребу, ефективність, ергономічність, практичність того чи іншого продукту. В результаті, керівник закладу сам керує фінансами у повній мірі, забезпечуючи потреби закладу та економію. Найголовніше – розвантажується відділ освіти і як результат – зникають довготривалі тендери», – зазначає завідувач сектором освіти Локницької ОТГ Євгеній Васерук.

«У Сарненському районі вже 7 закладів освіти ведуть фінансову частину самостійно і всі мають бухгалтерів. З нового року про такий намір заявили ще 2 заклади: Кричильська та Сарненська №2. Звісно, таке рішення переважно приймають школи, які мають гарну наповнюваність. Директорам така автономія дає багато можливостей, зокрема: ведення господарської діяльності, закупівлі, проведення тендерів, підписання договорів з постачальниками на вигідних умовах  тощо. Сарненський колегіум працює автономно вже 6-ий рік поспіль і немає ніяких нарікань. За весь час назад ніхто не просився», – стверджує начальник відділу освіти, молоді та спорту Сарненської райдержадміністрації Світлана Коркош.

Отже, аби отримати фінансову автономію закладу потрібно здійснити такі кроки:

  • зареєструватися у Єдиному реєстрі розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів;
  • бути включеними в установленому порядку до мережі головного розпорядника;
  • затвердити кошторис;
  • відкрити рахунок у ДКС.